fredag 27 juni 2008

Mattes smaklökar


Mattes smaklökar måste genomgå ständiga metamorfoser just nu. Dessutom tror han tyvärr att jag är tankeläsare, och automatiskt följer med i dessa hisnande förändringar i hans smakpreferenser *s*

I över tio års tid har det varit en bergfast sanning att "Matte äter inte kött". Han har förvisso ätit korv och köttbullar och så, men absolut inte helt kött i någon form eller av någon djurart. Förra sommaren började han dock så smått att kunna tänka sig grillad fläskfilé, men det glömdes bort över vintern och han har som alltid fått sina hamburgare alternativt grillkorvar vad än vi andra ätit för smarrigt. Ostkorv har varit den absoluta favorinten.


Förra helgen grillade vi, och det blev ryggbiff eller kycklinglårfilé åt oss andra, men som vanligt ostkorv till Matte. Han tittade förvånat på mig och undrade "men får inte jag något kött"? som om det vore den befängdaste idé han någonsin hört talas om att grilla ostkorv åt honom. "Köp kött så det räcker nästa gång" uppmanade han mig lätt förnärmat när jag upplyste om att ostkorv var det som för närvarande fanns att tillgå.


Idag grillade vi igen, och nu fick han kött. Som sås hade jag tänkt mig att han skulle få hamburgerdressing och lite vitlökssmör (ja, han är ju inte precis fet så han kan ju få äta sånt i rätt obegränsad mängd...) och så skulle jag och Magnus äta ädelostsmör till köttbitarna. Gissa vem som med god aptit högg in på ädelostsmöret! :-) Det trodde jag bara inte var möjligt! Den lille kille som oftast satte sig vid bordet med en suck och började med att fråga "hur många tuggor måste jag ta" är helt plötsligt utbytt mot en lång drasut som slänger en blick mot spisen och säger "jag tror du har lagat lite för lite mat Helena". Trevligt men ovant! :-)))


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,och god morgon.
Nu verkar solen anlända,skönt.
Det är ju gott att grilla,och kul att Matte har fått Magnus och Far-Fars goda matvanor.Magnus har ju lärt sig av sin far att njuta av livets goda.Och det är ju inte helt fel.
Det är väl dags för er att sjösätta.
Lycka till och ha det bra hälsar

Far-far och Sigrid