onsdag 11 juni 2008

En racerbeibis till...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2657655.ab

Det händer ju trots allt då och då, inte alltför sällan faktiskt, att beibisar föds i bilen på väg till BB. Och ändå verkar det som om barnmorskorna gör allt för att få blivande föräldrar att hålla sig hemma så länge som möjligt. När Lia annonserade sin ankomst genom att vattnet gick så vågade jag inte säga ett ord om att värkarna inte kommit igång när jag ringde förlossningen... Jag sa bara att vattnet gått och att jag fött otroligt snabbt tidigare och när bm då hörde att det var min tredje förlossning så sa hon lite tvekande "ja då får du väl komma in då". Jag hann vara på förlossningen en halvtimme innan Lia var ute...

Det kan inte vara helt riskfritt att föda i en bil, och det är inte många månader på året det ens är plusgrader. När man nu byggde "Europas modernaste sjukhus", kunde man inte ha byggt förlossningen så att det fanns vettiga väntrum/utrymmen för de som trots allt hellre vill vara inom sjukhusets väggar trots att inte huvudet är ute än, typ...

Inga kommentarer: