fredag 20 juni 2008

De stora gourmeterna Blom...


Nej, några fingourmeter blir vi nog aldrig. Gourmander möjligen ;-) Igår blev det lite knappt om tid att handla, och för mycket folk på ICA Maxi, så vi svängde in på Willys där jag inte hittar så bra bland varorna. Och inte var det ju folktomt där heller... Hur det var på Systembolaget vid den tiden vill jag nog inte veta.

Hursomhelst, jag ryckte åt mig en fläskfilé och ett paket gräddfil, för jag hade en vag idé om en superenkel sommargrillsås som jag såg för jättelänge sen i något grillreportage och så tomat och zucchini för jag tänkte göra en medelhavsgratäng till det. Magnus tog fläskfilén och mumlade något om "hemlig marinad" och jag tänkte att "jag säger ingenting om vad såsen innehåller förrän jag har känt om den är god" för innehållet lät så himla simpelt när man räknade upp ingredienserna. När Magnus grillat fläskfilén upptäckte vi att den var lite väl liten, det blev utgrävning i frysen och snabbmikring av upphittat kött och kycklinglårfiléer. Vid det laget började jag känna mig lätt skeptisk...*s*

Det blev jättegott! Vi slickade tallrikarna, typ. Vilma suckade av välbehag och ville bara ha mer... Då var det ju dags att avslöja recepten. Det slutade med att jag gapskrattade. Min grillsås innehöll alltså bara gräddfil, hackad rödlök och en försvarlig mängd Santa Maria Allroundkrydda och den "hemliga" marinaden var baserad på sambal oelek och lika rejäla mängder Pommes frites-krydda... Vi lär inte vinna någon matlagningstävling med de recepten, men gott var det som sagt. Ibland kanske det enklaste är det godaste. Eller också har vi bara dålig smak ;-)

Inga kommentarer: