måndag 30 juni 2008

Försökskanin!


Vilma har blivit uttagen i en undersökning av hur vaccin mot Humant pappillomavirus http://sv.wikipedia.org/wiki/Humant_papillomavirus fungerar ihop med vaccin mot Hepatit B. Vilma hamnade i den uttagsgruppen som fick båda vaccinen samtidigt, så det blev två sprutor och ett blodprov i armvecket. Dessutom var hon svår att hitta några blodådror på, så det blev två stick för blodprovet, ett i vardera armen. Jätteduktig var hon i alla fall, det var sprutor som nog kändes ganska ordentligt i överarmsmusklerna. När vi pratade med läkaren inför vaccineringen så gick jag ut för att hämta några papper, och då såg jag att tjejen som fått sina sprutor precis före Vilma låg på golvet i väntrummet med benen högt och hade antagligen tuppat av. Jag berättade inte det för Vilma förrän efteråt!

Under spruttagningen så sa jag till Vilma att tänka på glass, så det fick vi ju se till att skaffa efteråt. Vi berömde henne så mycket att hon tyckte sig ha fått förhandlingsläge för glass, tidningar och nya örhängen och allt vad det var. Nå, det stannade vid Okej-tidning, jordgubbar och glass *s* Nu ska vi föra dagbok i en veckas tid över hur hon mår och ta tempen varje kväll, men hittills har det i alla fall bara varit lite värk i området där hon blivit stucken, lite huvudvärk och att hon blivit enormt trött vid ett par tillfällen under dagen. Tröttheten kan iofs förklaras av nattsudd hos Linda... Hon var nämligen trött redan före sprutan ;-) Men när Vilma vill gå och lägga sig mitt på dagen, då är hon i alla fall verkligen trött!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan.

Vad duktig hon var.Jag vet vad sprutor vill säga.
Ge Vilma en duktig kram från Far-far

Far-far

Anonym sa...

Det var inte illa. Tänker på min äldsta med sprutskräck. Det hade aldrig gått...
Hon var verkligen värd att få förhandla sig till belöningarna! *ler*