torsdag 26 mars 2009

Ny dammsugare beställd!


Nu kommer det att gå som en dans att dammsuga, och vårt hem kommer att vara skinande dammfritt! Kanske... ;-)

Eller kanske inte, men det ska bli skönt med en välfungerande dammsugare! Den här var inte bäst-i-test, men väl "bästa köp" och jag tror att det blir en viss förbättring jämfört med den vi har sen tidigare.
Min första dammsugare ärvde jag av mina föräldrar som köpt den begagnad. Förr var dammsugare jättedyra, en riktig investering. Det var en orange Hugin, där alla dammfilter trillat loss och jag minns att jag hade besök av en dammsugarförsäljare som ville kränga på mig en Lux i 10 000-kronorsklassen (jaja, men den kunde t o m ge ansiktsmassage...) Försäljaren gjorde stora ögon när jag tog fram mitt dammsugarvrak*s*.
Sen flyttade jag ihop med Magnus, och han, som gillar rejäla maskiner, hade en jättestor industridammsugare. Den var givetvis tung och otymplig, och helt omöjlig att få in i en städskrubb eller ens garderob, så jag var glad när vi flyttade in i huset vi bor i nu, där fanns det centraldammsugare och vi kunde sälja iväg Industri-eländet och den orangea åkte nog på soptippen misstänker jag.
Men efter ett tag upptäckte jag ju nackdelarna med centraldammsugaren... Den hade ingen avstängningsknapp på själva röret, så om det t ex ringde medan man dammsög fick man springa och rycka ur den ur väggen. Slangen räckte inte genom hela vardagsrummet, så man fick sopa närmast fönstret och motorn var inte tillräckligt stark för att orka suga upp t ex sand. I en barnfamilj som bor på en gård med en stor sandlåda i mitten har man ett klart behov av att kunna suga upp sand! Jag fick sopa ihop sanden i små högar och rikta dammsugarmunstycket precis mitt i högen - då kanske man fick upp sanden. Naturligtvis ledsnade jag på det där, och när mammas faster Ellen avled 2003 så fick jag ärva hennes dammsugare. Den var betydligt effektivare än centraldammsugaren, men nu börjar den ha många år på nacken och den är stor och tung att släpa upp till övervåningen i jämförelse med moderna maskiner, så jag ser fram emot vår endast 5,6 kg tunga Volta Maximus! :-)

Inga kommentarer: