måndag 30 mars 2009

Första dygnet som gräsänka...

På söndag morgon klev vi upp ganska tidigt, jag gjorde en fläskpannkaka som de skulle ha med sig och alla sprang som vanligt som yra höns och letade allt möjligt även om de börjat packa flera dagar tidigare. Till slut kom de iväg, i någorlunda god tid och jag och Lia satte och och åt frukost i lugn och ro och pysslade sen på med lite annat. Efter sådär en timme skulle jag börja klä henne för en promenad till mormor och morfar, och det första jag ser när jag kommer in i hallen är Vilmas täckbyxor. Ringde Magnus och hörde hur Vilma började storgråta i bilen... Magnus frågade om möjligen hennes vantar också låg där, och det gjorde de ju... Liksom hennes ryggplatta, och när det nu ändå blev tal om ryggplattor så kom Matte på att han också glömt sin. Vända om eller inte...? Vi bestämde att jag skulle skicka ryggplattorna med bussgods och att de skulle stanna på Tärnaby Otlet och köpa nya täckisar och vantar. Lugnet lägrade sig...

Jag och Lia stannade några timmar hos mormor och morfar (Lia kallar båda för "mommo" för enkelhetens skull). När vi kom hem kom Lia med Tingeling-filmen och pekade uppfordrande på DVD:n. Jag slog igång den, ingen bild. Matte hade kopplat in sin dator i TV:n kvällen innan, och jag hittade den lösa sladden men inget ställe att stoppa in den i på DVD:n. (Jaaa... Jag vet. Jag är en teknisk idiot och har alltid varit). Vi såg på TV istället, den fick jag i alla fall mirakulöst igång, jag brukar gå vilse bland fjärrkontrollerna ibland. Efter en stund ville hon dansa och pekade uppfordrande på stereon. Som inte gick igång... Efter en del muttrande och kollande av sladdar så upptäckte jag att det bara var strömbrytaren på väggen som var av, vi har eluttagen kopplade till strömbrytare av någon outgrundlig anledning som förre ägaren till huset säkert kan svara på. Till sist försökte jag få igång Vilmas dator, eftersom familjen Hedenhös tagit med sig den bärbara till Hemavan. Gick inte. Ringde och muttrade till familjen, fick instruktioner av Matte hur den skulle kopplas tillbaka (han hade gjort omfattande omkopplingar medan vi var på Pistvakt på lördag kväll). Internet är fortfarande stendött och nu har jag kollat varenda kabel i hela kråkboet runt modemet och jag fattar fortfarande inte varför det inte fungerar. Får förlita mig på datorerna på jobbet och hemma hos mamma och pappa under denna vecka. Kommer förhoppningsvis att få en massa tid över att städa och ta mig ner till botten av tvättkorgarna - undrar om det var familjens plan när de lämnade mig åt mitt öde teknikvärlden ;-)

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag kan skicka över Ante om han är till nån hjälp....

Owe sa...

Hallå.
Det är alltid en fråga om planering,göra en lista på vad man skall ha med sig och sedan pricka av,lätt som en plätt.

Hälsningar
Owe