tisdag 4 november 2008

Inga anmärkningar på besiktningen!

Lia har klarat 1½-årskontrollen utan anmärkningar och det känns jätteskönt. Jag stressar upp mig över alla sorters kontroller av mina barn och tror alltid att de ska hitta tecken på någon hemsk sjukdom eller stora avvikelser i utvecklingen eller liknande. Helt klart var rädslan större med Vilma, även om man själv kände att hon utvecklades normalt så fanns ju alltid tanken på att hon faktiskt var född nästan tre månader för tidigt, men den sticker upp sitt fula tryne varje gång Lia ska kontrolleras också. Jag minns med fasa när hennes nyföddhetsblåsljud på hjärtat skulle kollas upp, och doktorn struntade i att berätta att han inte hittat några hjärtfel utan istället satte sig och läste in obegripliga journalanteckningar i en diktafon. Allt han sa var på latin och lät dödligt... Efter en evighet verkade han komma på att jag satt där vände sig mot mig och sa "ja det här är inget hjärtfel" och jag upptäckte att jag troligen inte andats på några minuter.

På sexmånaderskontrollen blev det stort hallå över att Lia inte vänt sig ännu, men det var nog bara av den enkla anledningen att hon inte såg någon anledning att ligga på mage eftersom hon tyckte betydligt bättre om att ligga på rygg. Vilma tränade vänding med henne i några timmar och vips så vände hon sig. Nu är det i alla fall inga som helst fel på rörligheten, det kan jag lova. Vet inte hur många gånger om dagen vi plockar ner henne från olika saker som går att klättra på (eller som egentligen inte går att klättra på, men som hon klättrar på ändå). Igår tog hon en stol, drog fram den till spishällen och började trycka på knapparna med viktig min...


Magnus och Lia fick kliva upp tidigt i morse, och när jag åkte till jobbet var hon lite tröttgnällig så jag tänkte att nu kommer hon att vägra samarbeta och så går hela undersökningen åt skogen. Men hon hade varit hur solig och charmerande som helst när de väl kom dit. Stapla klossar gick bra, fast vi som vanligt inte tänkt på att träna i förväg och jag hade då inte haft en aning om ifall hon skulle klara det eller inte.
Godkänd!

Inga kommentarer: