söndag 9 november 2008

Igår...




...tänkte jag på alla ensamstående föräldrar. Vilka hjältar de egentligen är. Magnus var bara borta över eftermiddagen och kvällen (grattis på födelsedagen Magnus Johansson!!!) men jag hann med att gå på Mattes basketmatch själv med Lia, vilket i sig var en prövning. Lia ville ju naturligtvis vara med och spela, och skrek som en stucken när hon inte fick springa in på planen. Vi fick gå ut och springa i korridorerna då och då för att hon skulle lugna ner sig lite. I sanningens namn var vi mer i korridorerna än inne i baskethallen.
Ytterdörrarna är av glas, så Lia såg att man kunde gå ut genom den, och ut ville hon ju! Jag öppnade dörren och släppte ut henne raka spåret till en vattenpöl som givetvis var slipprig och hal på av lera, så Lia la sig raklång på rygg i den! Nå, hon blev inte blötare än att vi kunde gå in och vänta ut Matte och när matchen var klar hann Lia och jag med att handla på ICA-Maxi också. Allt gick på det stora hela bra, men jag tänkte på dem som alltid, i alla väder måste fixa allt själva. Många gånger med fler små barn än vi har just nu. Medalj till dem allihopa!


Gulliga, goa Matte var bekymrad över att jag inte följde med på Johanssons fest. "Jag tycker att du och pappa kommer ut tillsammans alldeles för sällan" sa han. Han erbjöd sig t o m att vara barnvakt åt Vilma så att mommo skulle få koncentrera sig på att ta hand om Lia ifall vi skulle vilja gå ut, och det var ett stort erbjudande med tanke på hur förtjust han är i just den lillasystern ;) Lia har inte sovit borta ännu, men vi får väl pröva härframöver. Det är ju bra att veta att det går, ifall man någon gång skulle bli tvungen av någon anledning.
Vilma sörjde något ohyggligt över att Poodles-Kicken åkte ur Stjärnor på is. Tårarna strömmade och det var "hennes värsta kväll någonsin". Visserligen hade hon ringt och röstat på Markus Fagervall, men att just Kicken skulle vara den som fick lämna programmet hade hon inte tänkt sig. Nu ångrade hon bittert att hon inte lagt sin röst på Kicken (hon har rätt stor tilltro till betydelsen av en röst i såna här sammanhang). Markus lär ju vinna hursomhelst!

Inga kommentarer: