söndag 14 september 2008

Konfirmationsupptakt!


Jag är avis på Matte... Nederluleå församlings konfaläsning har lockat så många i år att de varit tvugna att ta in mer personal :)) Så kul, med tanke på att konfirmationsstatistiken i hela riket visar sjunkande siffror. Som Christina Purnell sa, det visar på att de föregående årgångarna verkar ha haft en rolig och givande konfaundervisning, för det är en självrekryterande verksamhet. 120 ungdomar hade anmält sig bara till sommarläsningen, sen var det ju en grupp vinterkonfirmander också, men jag vet inte hur många de var. I Domkyrkoförsamlingen är det betydligt mindre antal deltagare, men det är en lite orättvis jämförelse eftersom det bor förhållandevis få tonåringar i Domkyrkoförsamlingens bostadsområden.
Sen har ju Nederluleå traditionen med sommarkonfa och boende i kyrkstugor, jag kan bara inte fatta varför jag weekendläste på min tid. Måste vara hur kul som helst att springa omkring i kyrkbyn bland en massa andra jämnåriga. Någon anledning fanns det antagligen, men jag minns inte vad det var! Hursomhelst var vi ju ändå där och sprang på kvällarna ;) Nu var det många konfirmandföräldrar som jag träffade idag som jag kände igen från den tiden...


Magnus fick en liten triumf idag faktiskt... När vi gifte oss var han inne på att vi skulle ha krigsmarschen ur Stjärnornas krig som utgångsmarsch. Jag hängde upp mig lite på det där med krigsmarsch och tvärvägrade. Men nu spelades just den som postludium, och jag var ju tvungen att medge att den var vansinnigt mäktig :) Den vävdes ihop med temat ur Indiana Jones, och den var också helt klart en upplevelse på kyrkorgel. Maffigt!

2 kommentarer:

Malin sa...

Låter som en rolig gudstjänst - för att vara i stora kyrkan- det blir lätt så tråkiga gudstjänster där...

Helena sa...

Jätterolig! Just det här med att man träffade så många bekanta, man fick en aning om hur det måste ha varit förr i tiden när kyrkan verkligen var den stora samlingspunkten. När det bara är "den innersta kretsen" som kommer på gudstjänsterna är det annars lätt att känna sig lite utanför som mer sporadisk kyrkobesökare. Men det var bra att vi lämnat Lia hemma, det var nog ingenting för henne.

Rickard Marklund, som verkar bli en av Mattes konfapräster verkar också väldigt sympatisk! :)