onsdag 27 maj 2009

Från Kukkula till Stockholm...



Idag har jag varit på "friskvårdsdag" i Kukkola utanför Haparanda med jobbet. Vädrets makter var inte med oss, det är ett som är säkert. Åtta plusgrader och regn gjorde att många suckade längtansfyllt när vi passerade IKEA, och det fanns t o m några som hade reella planer på att dela en taxi och smita från Kukkola till Happis.

Men, men jag konstaterade att ibland lönar det sig att vara väderpessimist! :-) Jag hade anmält mig till aktiviteten "baka bröd i Muurikka" och det var helt rätt en dag som denna. Vi fick våra degbitar och fick steka dem i muurikka över en stor grilleld i halstringsstugan där man normalt röker/halstrar nyfångad sik. Det var riktigt mysigt i stugan, med den stora elden och forsen utanför fönstret. Det fanns tjugo platser på "bakningen" och man hade nog kunnat sälja sin plats dyrt till någon av de väderoptimister som valt "forsränning" eller "sikhåvning"! De som valde att ägna dagen åt bastubad var också nöjda med sitt val och både forsrännarna och sikhåvarna överlevde. Örnäsprästen Boel fick t o m en pytteliten sik som hon fick komma in och halstra hos oss bakare. Om man tittar riktigt noga långt till höger på bilden ovan så kan man skymta en forsränningsbåt fylld med mina kollegor!

Det finns flera bastubyggnader i Kukkola-anläggningen, några av dem vore Magnus våta dröm! Hoppas att vi någon gång för möjlighet att åka dit, rökbastun vore något för honom. Den vedeldade bastuugnen i "byabastun" gick förresten inte heller av för hackor. Kan tänka mig att han skulle kunna tänka sig att sitta och elda i halstringsstugan en god stund också! :-)














Lunchen var obeskrivlig... Ljuvliga rökta sikar som man fick serverade hela, för att först få rensa och bena - sen serverades potatis, sallad och örtsås. Underbart ljuvligt gott... Ville aldrig sluta äta! Allt som allt så var det alltså en riktigt trevlig dag, trots att jag inte kände mig så entusiastisk när jag tittade ut genom fönstret i morse! Imorgon bitti bär det av på kurs till Stockholm tors-fre och så stannar jag "på egen bekostnad" till lördag. Ska bli mysigt det också, jag ska strosa i koloniträdgårdarna på söder och bara njuta! :-)))

2 kommentarer:

Nini sa...

Fast jag hade bytt namn på stället ;-)

Vilma sa...

Saknar dej mamma <3