söndag 8 februari 2009

Klart mindre skön morgon!


Planen var att vi skulle på familjegudstjänst på Stadsökyrkan kl 11 med familjen G, Vilmas faddrar. Det kändes som om det var gott om tid, men så upptäckte jag plötsligt att bilbarnstolen stod och såg nonchalant ut i hallen. Det är evigheter sen jag monterade in den sist, så modet sjönk en aning, men så hittade jag bruksanvisningen och allt såg plötsligt ljusare ut. Gick ut och monterade stolen, det såg ut att funka finfint och passade på att sätta i motorvärmarsladden. In och få i Vilma frukost och se till att hon kom iordning, vilket är ungefär jämförbart med att dra en katt baklänges i svansen. Allt ska ske med lock, pock och lirkande - eller med Den Bestämda Rösten. Till slut var vi färdiga och på väg, Vilma med flätor som hon prompt skulle ha i sista sekunden och Lia utan de vantar hon vägrat sätta på sig.


Det första som händer är givetvis att Lia ramlar och tar emot sig med sina icke-vantklädda händer i snön medan jag satte ner henne för att låsa dörren. Nåja, tänkte jag, det är varmt i bilen. Efter ytterligare några om och men så hade jag fått in båda flickorna i bilen. Bilbarnstolen visade sig inte vara så finfint monterad som jag först tyckt när det kom en flicka i den, men jag drog åt så gott det gick och tänkte "det duger" och så vred jag om startnyckeln - och bilen sa "putt, putt, putt". Jag har inte använt bilen sen i fredags, och något har jag antagligen glömt på så att batteriet laddat ur, om man t ex inte fått igen bakluckan ordentligt så är det en lampa som brukar hinna suga ur strömmen på några dagar. Morr. Jag sa till Vilma "sitt här och vakta Lia så springer jag till mormor och morfar och hämtar deras bil" men det ville hon inte. Och vid det laget hade jag slut på orken att argumentera.


Nu sitter vi i soffan och värmer upp oss under en filt och samlar kraft tills vi ska åka och hämta pappsen på Kallax vid 14-tiden. Med mormors och morfars bil.
Och snön forstätter att vräka ner! Traktorn som kom och plogad var en spännande attraktion denna morgon.

2 kommentarer:

Malin sa...

Ja ni missade inte mycket...jag är ganska besviken på dagens gudstjänst!!! Den var för lång, för svåra psalmer för barnen och lite annat smått och gott - men Ante tröstar mig och säger att min del var bra! Jag hoppas det, så de stackars barnen hade nån ljuspunkt under förmiddagen.

Helena sa...

Det har nästan en tendens att vara så i Stadsökyrkan när jag jämför med dem som är "på jobbet" tycker jag.
Men nu är du ju mer involverad och kan påverka! :-)