söndag 22 februari 2009

Frostat av frysen!


Det är en sån där sak som jag gruvat mig länge för, men nu är det gjort. Frysen är avfrostad! Jag började inse att det inte är så länge till som man kan vara säker på att det är minusgrader hela dagen :-)))

Jag började på morgonen, precis när Magnus åkt till jobbet, packade innehållet i kartonger och ställde ut på förstubron och så slog jag av frysen och väntade på att den skulle börja tina upp. Väntade och väntade, och efter några timmar började möjligen de yttersta kanterna på hyllorna se lite svettiga ut, men så mycket mer hände inte. Fem-sex timmar senare när Magnus kom hem från jobbet hade fortfarande inget hänt.

Vi åt upp en smarrig glasstårta, som blivit lagom mjuk och fin ute i 4 minusgrader på bron, men frysen var lika frusen som förut. Vid närmare undersökning så upptäckte Magnus att den faktiskt inte gick att slå av överhuvudtaget! Frysen stod på full sprutt fastän den var avslagen, så undra på att ingenting hände. Det blev till att montera ner en hel del lister, lyfta ner överskåparna och dra ut frysen mitt på golvet så att det gick att dra ur kontaken - och äntligen började det smälta och droppa som den ljuvaste vårdag! :-) Innan allt var klart var det väldigt sent på kvällen, så frysvarorna har fått stå ute över natten också - men nu är allt på plats!


Lia är väldigt kluven till glass! Hon tjöt och ville ha när vi åt glasstårta, men när hon fick smaka så backade hon direkt. Och så fort man tagit bort skeden så tjöt hon igen och ville ha...

Inga kommentarer: