lördag 24 januari 2009

Märkliga hus...


Jag älskar husvisningar och huskataloger och kan ägna timmar åt att granska och fundera omkring planlösningar, trots att vi inte har minsta tanke på att bygga eget just nu. Både jag och Magnus tycker det är lite kul med en modernare stil på husen, men ju fler såna hus jag granskar planlösningarna på, ju mer skeptisk blir jag. Har ännu inte hittat något sånt med en planlösning som ser ut att fungera i praktiken för en barnfamilj.


Alla jag hittills sett har lagt alla resurser på ett nästan resturangutrustat kök med öppen planlösning till ett vardagsrum med högt i tak och jättefönster. Och det är snyggt och läckert, men det blir fel när det sker på bekostnad av förråds- och ekonomiutrymmen. För i min värld så är rejäla och praktiska såna utrymmen en förutsättning för att man ska kunna hålla "umgängesytorna" sådär undanplockade och minimalistiska som de är avsedda att vara.



Förra hösten var vi på husvisning hos Myresjöhus och möttes av ett skitläckert hus med två fullstora vardagsrum - men nästan inget utrymme att hänga av sig kläder på i hallen! Pytteliten tvättstuga, ingen klädkammare och nästan inga garderober - i ett hus med tre-fyra sovrum.



Nu har jag hittat några ännu värre planlösningar. Vittjärvshusen "Ärenpris" och Norna.



Ju mer jag tittar på Ärenpris, ju mer undrar jag över hur arkitekten har tänkt. Hur möblerar man vardagsrummet så att det går att se TV utan att få en massa reflexer från jättefönstren? Varför en lång trist korridor genom hela huset? Tre toaletter i ett hus med bara två sovrum men en ynkligt liten tvättstuga. Är det bara jag som vill ha utrymme för att stå och vika tvätt, kanske t o m stryka och mangla?



"Norna" lanseras som "Funkishuset för den stora familjen" - och saknar tvättstuga helt! Visst, man klarar sig med en tvättpelare i badrummet om man måste, men om jag skulle lägga såpass mycket pengar på mitt boende (har inte kollat prislappen exakt, men jag gissar att det inte är billigt precis) så nog sjutton vill jag ha en ordentlig tvättstuga!


Just Vittjärvshus har flera modeller under "Klassiska hus" som ser ut att fungera betydligt bättre i vardagen, men det verkar vara svårt att kombinera modern utsida med praktisk insida! Jag byter gärna lite vardagsrumsyta mot en eller två rejäla klädkammare, en välutrustad tvättstuga och en städskrubb!

2 kommentarer:

karo sa...

Jag fattar öht inte hur de har räknat antalet rum?! Och det där Norna såg jag inget kök. är jag blind? Nej jag håller med, det blir inte riktigt bra när de verkar ha missuppfattat det där med "funkis".

Helena sa...

Köket är nog tomrummet mellan matrum och vardagsrum.
Nej, ordet funkis kom väl från "funktionellt" och det verkar hustillverkarna ha glömt bort.