onsdag 7 januari 2009

Barnen Blom går till sängs

"Barnen Blom går till sängs", det låter som en fin titel på en liten pekbok typ "Totte bakar". Skulle kunna gå såhär.

Lilla Lia sover gott sedan länge när pappa ropar till Vilma och Mattias att det är dags att gå och lägga sig. "Åh ja pappa, det ska bli skönt" svarar Vilma glatt och Mattias fortsätter med "ja vad bra, då är jag pigg och utvilad i morgon bitti!".
Båda barnen går raskt till sina tandborstar och borstar tänderna noggrant. Sen ropar de "Godnatt!" och kryper ner i sina prydligt bäddade sängar i sina rum som de städat i god tid innan det blev dags att gå och lägga sig.

Åter till verkligheten... Far eller mor i huset ropar att det är dags att gå och lägga sig, det är väl ungefär det enda som stämmer. Om Vilma sitter vid datorn så ropar hon "jaaa" och sen kryper hon ihop och är så tyst som möjligt och hoppas att vi ska glömma bort henne. Matte frågar "varför det?" lika förvånat varje gång vi sagt att det börjar bli dags att gå och lägga sig. Nästa steg är att Vilma kommer på att hon absolut måste duscha/leta veckobrev/packa någon väska etc. När hon duschat har hon i allmänhet kommit på att hon är vrålhungrig, och det är ju svårt att neka henne att äta. En smörgås kan man bre mycket, mycket långsamt, för att inte tala om hur långsamt man kan äta upp den.

I förrgår kväll (måndag alltså) ville vi få ungarna i säng i någorlunda tid för att börja vrida dygnet rätt tills de ska börja skolan igen. Så fort vi ropat kom Vilma givetvis på att hon absolut måste packa för att åka till Kiruna med Wilma L. På fredag alltså! Diverse frågor måste naturligtvis också få svar under tiden, Vilma har utvecklat detta till en skön konst.

När vi till slut hade baxat, dragit, föst osv både Matte och Vilma till det läge att de inte kunde hitta på något mer, så gav jag Matte en ny tandborste som jag köpt när jag var och handlat. "Men håll honom inte uppe ännu längre!!!" säger Magnus då frustrerat. "Vadå, jag gav honom ju bara en ny tandborste, det tar väl ingen tid?" sa jag förvånat. "Jamen titta nu då?" säger Magnus, och då ser jag Mattias stå och noggrant (och mycket långsamt) läsa vartenda ord på förpackningen till tandborsten! Jag hoppas det var intressant... Han fick det säkert att ta ett par minuter i alla fall ;-)

Inga kommentarer: