söndag 18 januari 2009

Helgen bara rinner iväg...


...nu är det redan söndagsmorgon innan man ens hann blinka! Igår var Vilma på bio med sina dopfaddrar och deras dotter och Magnus åkte slalom som en besatt. Jag ringde mormor och bad henne jaga Lia så att jag fick en chans att städa lite, det är inte det lättaste att annars. Hon är snabb som en iller, hinner överallt och har inget förstånd ännu! På kvällen åt vi tjejer middag med Helena O, medan Stefan och Peter la beslag på Magnus för en fotbollsmiddag som drog ut till "missinassen".


Idag ska jag försöka få Lia att sova middag tidigt, får se hur det går... Jag och tjejerna är bjudna till mammas och pappas ungdomsvänner Eva och Brage, som levt hela sitt vuxna liv i Östergötska Vadstena, men som nu på äldre dagar flyttat hem till Boden. Eva har en enorm änglasamling, som visats i tidningar som Året Runt, och nu ville hon visa den för Vilma och Lia. Båda tjejerna har fått vackra, knypplade Vadstenaspetsar i dopgåvor av Eva och Brage, men aldrig träffat dem förut. Jag och mina föräldrar hälsade på i Vadstena under en bilsemester 1978, och det är en stad jag gärna skulle besöka igen! Jag minns att vi besökte klostret och vandrade i medeltida stadsdelar där man kunde se ett hus med uthängande "hål" som alltså var toalett där husägaren bajsade och kissade rätt ut på trottoaren. Ja, kanske inte den nuvarande husägaren då... ;-)


Men hursomhelst, det är nog TUR att vi är flera vuxna som kan hålla reda på lillasysteryster i närheten av en änglasamling...

Inga kommentarer: