lördag 24 oktober 2009

Åh vilken natt...

Vi fick sova fram till halvett-tiden ungefär, sen vaknade Lia och feberyrade. Fick lite "stjärticin" under våldsamma protester, men det tar ju bortåt en timme innan den börjar verka, och under den timmen hann hon ropa efter vatten, sätta sig i sängen och vägra lägga sig ner, ropa efter täcket, ilsket sparka bort täcket, ropa efter täcket igen... Både hon, jag och Magnus har samma läbbiga hosta, det är som om vi har kåda i lungorna som ska hostas upp och det gör ONT. Det hjälper riktigt bra med Mollipect, men att få Lia att förstå det... Det är helt enkelt omöjligt att få i henne flytande medicin som hon inte vill ha och Mollipect vill hon INTE ha, tro mig. Inte utan att jag förstår henne, för jag minns själv när jag fick samma medicin när jag var liten och vilken cirkus det var när mina stackars föräldrar skulle få mig att ta den. Inte utan att man önskar att någon kunde uppfinna hostmedicin i supp-form... För resten av natten har Lia vaknat gång på gång av att hon hostat och sen ropat "aj-aj, jag fick aj-aj" när det har rivit och slitit i hennes lilla bröstkorg. Usch, man vill så gärna hjälpa henne, men det går ju inte när hon inte hjälper till själv.

Själv har jag ont i öronen, det har jag nog aldrig haft förr vad jag kan minnas. Det liksom small till under mina öron och sen har det gjort jätteont när jag hostar eller snyter mig t ex. Blir liksom ett tryck som får det att kännas som om trummhinnorna ska sprängas.

Sen kämpar vi på med att få Lia att ligga i sin egen säng. Hon klättrar gång på gång upp till mig och skriker som en stucken gris när jag försöker lyfta tillbaka henne. Eftersom jag inte kan sova när hon ligger som ett plåster mot min rygg så har vi bökat med det mest hela natten. Nu ligger hon i alla fall fortfarande och sover - i min säng, men jag kunde inte somna om mer utan klev upp och satte mig här. Hade helst av allt velat gå härhemma som en zombie idag, men eftersom Vilmas Kåbdalisfärd blev inställd så insåg hon att hon kan gå på ett Halloween-kalas som hon varit tvungen att välja bort, så det kommer att bära av till x antal leksaksaffärer för att jaga Halloween-kläder. Jippi. :-/

1 kommentar:

Malin sa...

Hoppas att ni snart är friska. Låter som hostan Ellen haft, men nu verkar hon vara fri den.