fredag 19 februari 2010

Mina öden och äventyr på Swedbank...

Har en bokbordskassa på jobbet som står och skräpar i kassaskåpet och som jag försökt få sätta in på företagskontot på Swedbank. Den ser ut som bokbordskassor brukar göra, sådär 4 000 kr där åtminstone en fjärdedel är mynt. Tung som en sten m a o, och om mitt kånkande av denna kassa fram och tillbaka till Swedbank kommer att resultera i bestående ryggproblem så överväger jag att stämma dem ;-)
Dag 1 gick jag dit, glad i hågen. När jag kånkade in den till personalen i företagskassan så såg de mariginellt gladare ut än om jag släppt lös en huggorm på skrivbordet. "Nej, det går inte, det är kö på myntmaskinen" fick jag veta, och eftersom ekonomiavdelningen på jobbet vill att jag stannar kvar tills insättningen är räknad och jag har fått kvittot, så packade jag tillbaka den i väskan och gick tillbaka efter några dagar. Blev hänvisad till insättningsautomaten på utsidan av banken, men det är två små problem med detta - dels måste man ha ett bankkort för att sätta in pengarna där, och såvida Luleå kyrkliga samfällighet inte har lust att ställa ut ett sånt på mig (får de gärna göra) så har jag inget sådant. Dessutom vet jag av erfarenhet att den där automaten är kinkigare än en gammal herrgårdsfröken när det gäller att ta emot sedlar.
Dag 2 plockade jag upp påsen på en stackars banktjänstemans skrivbord, hon viftade avvärjande med händerna med en lätt chockad min och sa "nejnej, det går inte, den ordinarie personalen är på möte och jag är ensam här". Snällt lyfte jag påsen för att sätta tillbaka den i väskan - när den rämnar! Tyngd av en ansenlig mängd mynt kollapsade hela svetsen i underkanten och krasch och pling så badade hela banktjänstemannens skrivbord i mynt. Fick använda skrivbordsunderlägget som tratt och fösa in pengarna i ny påse.
Dag 3 gick jag dit igen, lite mindre hoppfull den här gången, och nej, jag har inte fått sätta in de förbaskade mynten ännu! Nu var det återigen för lite personal, magsjuka i personalgruppen sa dagens banktjänsteman (eller också försökte han bara skrämma iväg mig!). Sucka tungt! Blev återigen hänvisad till insättningsautomaten och fick återigen förklara att man i så fall behöver ett kort... Fortsättning följer antagligen. Blev rekommenderad att göra ett nytt försök på tisdag morgon...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ring dit och be att få boka en tid när dom har tid med dej :)

/Janeth

Vilma sa...

Vi har en fast tid då vi får komma, mellan 9-10 på morgonen innan de öppnar för privatpersoner.

Helena sa...

Ojdå, det var Vilma som var inloggad! :-)