måndag 22 februari 2010

En kylig helg...


...har det varit! På lördag morgon stod termometerna på -29,9 grader och jag bestämde mig snabbt för att ägna dagen åt städning. Solen sken skarp på smutsen inomhus, så det var rätt idealiska förhållanden för såna aktiviteter. Tvingade först och främst ungarna att städa sina rum, Vilma klagade högljutt medan Matte snabbt hittade en konstruktiv lösning. Han släppte in sin lilla lillasyster och lekte "Specialagent Oso" med henne, dvs gav henne "uppdrag" av typen "lägg denna i byrålådan" och "lägg denna i tvättkorgen". Lia pinnade lyckligt på medan storebror satt i godan ro på sängkanten och myste. En som inte myste när hon hörde detta var Vilma, hon gnisslade tänder (över att inte ha kommit på denna briljanta idé själv).

Sen kom ju söndagen och Magnus var ledig och då tog hardcorestädningen vid. Magnus började med att säga "jag kan dammsuga" och lät som om han trodde att det var på den nivån vi skulle arbeta.... Ha! Det blev en djupdykning i skiten, först skrubbade han badrummet nere medan jag donade med tvätten och sen var det dags att tömma kylskåpet och ångtvätta det invändigt, allt under ett svagt klagande muttrande *s*. Sen trodde ju Magnus definitivt att vi var klara, men då fanns ju hela skafferiet (två djupa lådor och ett skåp) samt överskåparna till kyl och frys, så vi hade sysselsättningen räddad en bra stund till. Slängde vissa torrvaror med bäst-före-datum i slutet av 90-talet! Och när vi sen var klara med detta tog vi oss an ett rejält katastrofområde - bakom draperiet i hallen! Sorterade mössor, vantar och sockar för glatta livet och rensade upp bland skor (en fempersonersfamilj har en hel del skor...). Sen bestod resten av dagens arbete i att städa upp efter städningen, tänk att det alltid blir så stökigt när man städar! ;-) Kocken Max fick stå för söndagsmiddagen.

3 kommentarer:

Malin sa...

Jag tror att du just inspirerade mig...är hemma med sjuka barn...så jag tror jag vet vad jag ska ta tag i som annars aldrig blir gjort!!!
Man känner sig så nöjd efteråt- eller hur??!!

blomman sa...

oj va happy jag känner mig efter städandet jippi jippi

Helena sa...

Vad bra att du känner dig lycklig älskling, vi ska göra om det OFTA i fortsättningen! ;-) Efter att vi har rensat och städat förrådet alltså... :-)))