söndag 17 januari 2010

Helgen som gått...


...började inte så bra. Hann knappt in genom dörren hemma förrän Lia spydde över halva vardagsrumssoffan. Men det verkar inte ha varit någon allvarligare magsjuka i alla fall, för hon var snart som vanligt igen och spydde inte mer än denna enda gång. Bara några timmar efteråt ville hon ha macka och den stannade kvar i magen :-)

På lördag skulle vi ta en promenad med barnvagnen och köpa lördagsgodis i Gammelstad, men när vi precis kommit fram så ringde Matte och ville hem från Måttsund, då hade han redan åkt bräda i flera timmar och hade ont i huvudet, så jag och Lia gick till Magnus jobb och hämtade bilen och åkte iväg och hämtade upp honom. Verkade inte vara något större fel på honom i alla fall, och idag är han i Umeå och spelar basket, Magnus och Magnus M har följt med som föräldrarepresentanter. Vet inte om Matte såg mest fram mot matchen eller att äta på Mia's grill i Umeå... :-)

Jag har läst någonstans att Tacopaj är Sveriges vanligaste fredagsmysrätt. Vet inte vem som kommit fram till detta, eller hur det stämmer med verkligheten, men jag kände att det nog var dags att provlaga det i alla fall. På nätet fanns väl ungefär en miljon recept, så jag kombinerade ihop dem lite och det blev bra. Det var i alla fall bland det enklaste jag någonsin lagat i hela mitt liv och Vilma tyckte om den (Lia totalvägrade att ens lukta på den, men förklarade ändå för mommo idag att "den var inte god!"). Så här kommer receptet:

Pajdeg: 3½ dl vetemjöl, 200 gram margarin, ½ tsk ättiksprit och 5 msk kallt vatten.
Blanda degen, platta ut i pajform och ställ i kylen...

Stek 500 gr köttfärs, blanda med en påse tacomix och en burk creme fraiche. Fyll pajskalet, bre på lite extra creme fraiche och riven ost och grädda i 200 grader ganska långt ner i ugnen i 35 minuter.

4 kommentarer:

Malin sa...

Paj är tydligen inte så poppis när man är under 5.....Både Tilde och Ellen äter som små möss när det serveras!

blomman sa...

Extra kul det där med att spy i soffan:/

Laila sa...

Annars kan jag tipsa om den här, den brukar jag göra och den är ljuvlig :-)
http://www.aftonbladet.se/matvin/article137610.ab

Helena sa...

Hej Laila! Det var länge sen! Tack för tipset.