torsdag 7 januari 2010

Familjen Blom gör IKEA osäkert!





Igår kom vi plötsligt på att vi nog skulle åka till IKEA i alla fall. Från beslut tills vi var på väg tog det nog inte mer än en kvart, och då hade vi ändå lagat lunch till Lia att ätas i bilen. Lia gillade IKEA! Det första hon gjorde var att gräva sig igenom en korg med mjukdjur för att lyckligt fiska upp en "mjau" från botten (och lämna resten av mjukdjuren på golvet...). När hon burit "mjau" en stund hamnade han i varuvagnen och Lia sökte sig mot nya äventyr som att testa snurren i kontorsstolar och snabbt som en iller klättra upp på en hög av dörrmattor och därmed nästan ge mamma hjärtattack (sen gjorde hon samma manöver en gång till för att skrämma upp pappa också).
En stund senare fick Lia se en annan intet ont anande flicka i samma storlek som hon själv - bärande på en likadan "mjau". Som en tigrinna kastade sig Lia fram och ryckte av den stackars tjejen hennes "mjau". Jag ryckte tillbaka och upplyste henne om att man inte riktigt gör så, men Lia hävdade envist att det var hennes "mjau" trots att vi grävde fram den rätta "mjauen" ur varuvagnen. Hon tittade bara ointressrat på den och hävdade att det inte alls var hennes "mjau". Hela tiden spanade hon på den andra tjejen och hennes "mjau" beredd att slå till igen, så snart jag skulle ha tittat bort (GLÖM att jag skulle ha tittat bort Lia! ;-) Dramat slutade lyckligt när vi gick till barnavdelningen och frågade vilken av alla tusentals "mjau" som var hennes. Först pekade hon på en som hängde allra högst upp i taket... Vi suckade djupt. Men sen hittade hon en "mjau" (givetvis exakt likadan som de tidigare) och tryckte den till sin famn "DEN är min mjau".

Vad handlade vi då? Tallriken "Arv Bröllop" som jag sneglat på i flera år var på rea, nedsatt från 89,- till 59,- så jag köpte tio stycken och ångrade nästan att jag inte köpte fler. Nå, den har samma "färgställning" som en annan servis jag har, så är vi någon gång fler än tio så kan de kombineras. Kontorsstol, skrivbord och ett tidningsställ till Mattes rum. Och så lite småplock förståss! Värmeljus och glödlampor.

När vi kom hem väntade Vilma hos mormor och morfar, och så åt vi alla en mumsig middag där. Vilma skapade en läcker katt av sin efterrätt (marängsviss).

Inga kommentarer: