torsdag 20 augusti 2009

Surströmmingspremiär!


I min familj har det alltid varit nästintill jämförbart med julafton... ;-) Samtidigt är det en vemodig känsla omkring dagen, en avslutning av sommaren, skolstart, igenbomning av sommarstugan... Känns lite surt (haha) att jag blev av med min namnsdag som tidigare låg den 18/8 vilket ofta sammanföll med "surströmmingshelgen", men jag och Helena O firar som sagt ändå.


I söndags åt vi vår namnsdagsströmming i lusthuset i stugan. Eftersom vädret inte var helt på vår sida så tog vi hjälp av en värmefläkt, och då var det riktigt mysigt. Pappa hjälpte mig att öppna burken, och Lia kom springade, pekade på sin morfar och tjöt upphetsat - siiit! Siiit! Sen övergick hon till "de lukkar fiiis!" Okultiverade barn! ;-)


Imorgon har mamma och pappa sin årliga surströmmingsfest som de anordnat sedan 1976... Jag tror att alla "originaldeltagare" fortfarande är med, utom Lasse som lämnade jordelivet 1982. Har för mig att de brukar vara runt 13-14 personer vid bordet, så det blir trångt i stugan!

Inga kommentarer: