söndag 23 augusti 2009

Min pellefant!


Den här elefanten hittade jag på IKEA i Kungens Kurva när jag var nere och hälsade på min kompis Catti hösten 1988... Men den fick stanna på IKEA, för jag kunde ju inte börja dra med mig den hem när jag flygliftade. På den tiden hade vi ju närmaste IKEA i Sundsvall, så det var alltid ett litet projekt när man skulle handla något där. På alla roliga saker man såg i katalogen stod det också alltid retfullt "ej för katalogorder"

Nå, hursomhelst. En månad efter att jag kom hem så var faster Ellen, som då måste ha varit 87 år gammal (!) och hälsade på sin brorson Åke och hans fru Waileth, och jag fick i uppdrag att hämta henne på busstationen i Luleå när hon kom hem. Ytterligare några dagar senare fyllde jag 20 år, och när jag packade upp presenten så hittade jag min elefant! Mamma hade bett faster Ellen att köpa med sig den från IKEA i Sundsvall, och jag hade alltså själv hjälpt till att bära in min present i bilen.

Sen stod elefanten i hallen i min dåvarande lägenhet, jag minns bl a att en hyfsat berusad besökare en gång låg i min hall och förde en koversation med den. Någon gång under årens lopp har den fått flytta in i förrådet, men göra mig av med den har jag inte haft hjärta till, och nu hittade Vilma den och bestämde att den minsann skulle stå framme!

1 kommentar:

Malin sa...

Är det faster Ellen som haft vårt sovrumsskåp??
Passande att just vi har hennes skåp, hennes namne får väl ärva det så småningom