söndag 20 juni 2010

Bilder från Stockholm

Vi bodde på Zinkensdamms vandrarhem, något jag varmt kan rekommendera. Pga kronprinsessbröllopet som jag totalt glömt bort när jag bokade så var alla rum med egen toa och dusch uppbokade! :( Men det gick bra med ett vanligt vandrarhemsrum också, vi var ju ändå inte där för att sova...

Första dagen gick vi och strosade i Gamla stan, och skulle sen ta oss in mot city och Pizza Hut. När vi skulle passera slottet så hamnade vi mitt i en folksamling och massor av poliser! Vi fattade inte riktigt vad folk stod och tittade på, men sen hörde vi suset "Mary, oh Mary" och då var det danska och norska kronprinsessorna som anlände till bröllopet. Det var lite svårt att ta sig fram så middagen blev ganska sen och Vilma hungrig och trött, men när hon fick sin Banana split till efterrätt så var alla vedermödor glömda :)
På torsdagskvällen drog jag runt Vilma bland mina älskade kolonilotter på Söder... Helt otroligt mysigt är det, och fantastiskt att de fått vara kvar, mitt bland alla höghus! Vilma blev dock mer intresserad av skatarna i Hornstullsviken, till sist fick jag lova henne en skatebord-men jag fick igenom att den skulle köpas i Luleål, ville helst slippa försöka packa ner den i våra resväskor...




BR leksaker var rena himmelriket tyckte Vilma!





Dag 2 ägnades åt Gröna Lund. Tyvärr - för Vilmas del (lyckligtvis enligt mig) var hon 1 cm för kort för Insane, Extreme, Jetline och Fritt Fall. Jag tyckte nog att Häxkvasten, Flygande Mattan och Vilda Musen räckte ganska bra och vi åkte dem hur många gånger som helst innan Vilma var nöjd.
Sen skulle vi på after work-buffé på Ringo på Söder tillsammans med Catarina, och på vägen från Gröna Lund öppnade sig himlen och vi fick världens hagel/regnskur över oss. Var precis lika blöta som om vi stått under duschen och fick försöka torka upp oss med hjälp av en hårfön!
Lördagen ägnades åt shopping, pga prinsessbröllopet var det helt galet på stan, men inne i affärerna var det inte lika mycket. Vi hade ingen lust att trängas med alla som ville få en skymt av brudparet, så vi köpte tidningar, chips och cola och myste på hotellet. Det lär ju inte vara någon risk att man inte får se sig less på Daniel och Victoria ändå. Efter ett par dagar i Stockholms city var man ganske mätt på deras ansikten, precis varenda affär har skyltat med "bröllopstema" alternativ har brudparets foto i skyltfönstret.





Inga kommentarer: