onsdag 31 mars 2010

Klassresa på G


Igår var jag på föräldramöte i Vilmas klass angående skolresan. Förra gången tyckte jag att det var lite väl "blåögda" planer, det lät som om barnen skulle gråta sig till sömns varenda kväll fram till resan om den inte skulle gå minst till Göteborg eller Gotland. Jag förstår ju att det inte är som på "min tid", att barnen idag är betydligt mer resvana (och kanske res-blasé) än vi var när vi gick i femman, men ändå. Göteborg innebär väl sådär 16 timmar på tåg enkel väg, sen hinner man vara där i två dagar och så är det 16 timmar hem igen.


Nu hade verkligheten hunnit ikapp litegrann, och alla insåg att om vi har 47 000,- i klasskassan nu efter 2-3 års sparande, så blir det väldigt jobbigt att komma upp i de 80 000,- som Göteborgsresan går loss på innan augusti. Nu blir det Norrbyskär utanför Umeå, och jag tror att det blir hur bra som helst. Målet med en klassresa är väl inte att man ska "se världen" direkt, utan mer att umgås och ha kul utanför skolan. Att åka till Norrbyskär tar väl ungefär 3-4 timmar, så det blir betydligt mer tid på resmålet för barnen.

Även för Norrbyskär fattas det lite pengar, så det blir till Vilmas fasa ytterligare en toapapperssäljarkväll och så ska vi sälja fryspåsar också.

Inga kommentarer: