söndag 11 april 2010

Våren är kommen!









Hemavanresenärerna kom hem med solen och våren! Luften känns mild och vi fick sol en bra stund idag. Men för att backa till gårdagen... Dagens huvudattraktion var treårskalas hos Ellen! Jag började för säkerhets skull tidigt på dagen att prata om Ellens födelsedag och att Ellen skulle få presenter, men Lia svarade bara som det största självklarhet "nej, det är jag som fyller år" och "jag ska också ha paket" Men något verkar ha gått in för det blev inte något större sammanbrott när Ellen fick sin present.




Ellen själv var aningen uppspelt och for som en liten blå blixt mellan rummen. Alla försök att fotografera henne med vår kamera var dömda att misslyckas, fördröjningen gjorde att Ellen hade hunnit typ till nästa kvarter innan bilden togs. EN bild lyckades vi fånga henne på... Men tyvärr bara baksidan!






På hemvägen provade Lia varenda vattenpöl hon kunde hitta, och det var ju några stycken det... För att locka hem henne sa jag att vi kunde ta fram min cykel och ta en cykeltur till affären, och det gick hon med på! Klockan började bli ganska mycket innan vi kom iväg, men till slut var vi på Coop Forum och handlade. Att handla med Lia är ungefär jämförbart med att dra en katt baklänges i svansen. Det är ett evigt förhandlande, och tid tar det, så jag började känna mig stressad över att det skulle bli kallt att cykla hem, när solen var på nedgång. I kassan upptäckte jag att Lias vantar var försvunna. Jag kände mig som om jag hade händerna bakbundna ungefär... Kunde inte lämna Lia ensam och gå och leta, kunde inte dra med mig Lia runt affären ett varv till (räknade inte med att klara plockgodishyllan utan sammanbrott en gång till, vi hade redan stått där och diskuterat en ganska lång stund...). Kunde inte heller cykla hem med Lia utan vantar. Jag gav helt enkelt upp och ringde mina snälla föräldrar som kom till undsättning, och när jag fick leta effektivt så hittade jag handskarna - vid första "diskussionsstoppet" - hyllan med bullar!






Idag har även Vilmas cykel fått komma ut och lufta sig, liksom Mattes moped. Magnus fick honom t o m att skotta altanen för att få ut moppen den vägen! :-) Vi hittade Vilmas första cykel och med nya stödhjul så fick Lia prova den, oj så kul!

Inga kommentarer: