lördag 24 april 2010

En vecka har gått...


Och trötta är vi... Lia har hostat hela nätterna i början av veckan och sen när hon slutat hosta har hon drömt istället. En natt var hon helt okontaktbar och vrålade hysteriskt "jag vill ha negerbollar, jag vill ha negerbollar - hon tog mina negerbollar och ätade dem!" Det gick inte att få henne att förstå att hon drömde, och hon var så arg och kränkt att vi inte fick röra henne! Och lite förvånad blev jag ju över ordvalet... När jag var liten hette det negerbollar, och jag har fått lära om. Men för Vilma och Matte, som är flitiga tillverkare - har det alltid hetat chokladbollar. Och de säger ju knappast negerbollar på dagis heller.


Största dramatiken orsakade Lia i alla fall när hon gick ut och lekte med Sanna på torsdagseftermiddagen och jag plötsligt hör gråt utifrån. Jag öppnade dörren och tittade ut, och Sanna sa "hon gråter!" och när jag tittade lite mer till höger så förstod jag varför! Lia låg fastklämd under styret på Mattes moped som vält över henne! Hon låg i utrymmet under styret och hade inte fått en skråma, så fort jag lyfte på moppen så klev hon upp, borstade av sig och fortsatte leka med Sanna. Infarten till vårt hus är belagd med plattor som är väldigt sneda och vinda, och jag fick inte mopeden att stå stadigt när jag skulle resa upp den, men som tur var kom Sannas pappa precis hem och gav mig ett handtag!