söndag 26 juli 2009

En skön och rolig helg









I fredags packade Magnus in barnen i bilen och vände kosan mot Tärendö. Jag passade på att äta middag hos Helena O i hennes fantastiska lägenhet i Boden. Tog bussen hem och fick på köpet en sightseeing runt halva Boden. På lördag förmiddag åkte jag in till stan för att vara med på Riikas möhippa. Tyvärr har jag inga bilder, för kameran var i Tärendö!
Först samlades vi vid Inpuls, dit Riika - klädd som en baglady - tog sig via instruktioner som hon fick hämta lite varstans. Där körde vi ett träningspass afrikansk dans, innan vi svettiga och trötta kunde sätta oss i stadsparken och äta pastasallad.
Resten av eftermiddagen tillbringade vi hos en kompis till Riika som bodde i Shoppinghuset, hon hade alltså tillgång till bastun och relaxen högst uppe i huset. Det var en fullkomligt fantastisk utsikt från bastun, förutom att man hade full koll på de flesta gator i centrum så såg man ut över både älven och havet...
Ja, sen fick vi fantastisk catering-thaimat, det var bland det godaste jag ätit på länge! En smarrig efterrätt och fräsch jordgubbsbål och sen blev det lite singstar innan vi begav oss till Färjan. Jag fick omdömet "tondöv" trots att jag sjöng "Sweet home Alabama" med all inlevelse jag kunde uppbringa! ;-)

Färjan var en märklig upplevelse... Ibland fick jag för mig att någon satt mig i en tidskapsel och förpassat mig till StadsPuben 1989! Det var i stor utsträckning samma människor, låtar som "Paradise City", "TNT" och "Summer of '69" strömmade ur högtalarna och en del personer som jag typ inte sett på tjugo år såg ut nästan exakt likadana. Finns en kille som är helt extrem på den punkten... Han har _exakt_ samma frisyr och kläder som när jag först såg honom runt 1984. Jag är nästan lite nyfiken på om det är _samma_ kläder eller om han fortfarande får tag på nya likadana! Jag sa till honom att den dag jag får se honom i en annan jacka kommer min världsbild att skakas ordentligt och han lovade att det aldrig skulle hända ;-) Han var så mån om att framhålla hur fruktansvärt kul han alltid brukar ha och att han alltid skulle vara 16 inombords. Det som kändes lite tragiskt var att i slutet av kvällen såg jag honom sitta och sova vid ett bord - liksom varje gång jag sett honom ute på krogen sen... ja... 1984? Han kanske kunde växa upp till typ 22 i alla fall? ;-)

I brist på bilder från möhippan så kommer här en bild på den blivande brudgummens kidnappning och så några från Tärendöresan!

Inga kommentarer: